Marketing Festival a 5 postřehů tří Mluvčích

Jaký byl Marketing Festival 2019

Marketing Festival je už několik let největší marketingovou konferencí v Česku (nejlepší u nás!), kterou navštěvují zástupy markeťáků a světová marketingová esa. My jsme se letos nejvíce těšili na Dana Arielyho (povinná četba u Dvou Mluvčích) a Marka Ritsona. Spokojeni jsme byli zhruba tak z pěti devítin.

 

Jako každý rok byl Marketing Festival plný nových informací, překvapivých odhalení, inspirace a podnětů k zamyšlení. Sepsat všechny přednášky by vydalo na román na pokračování nebo dvoudilný celovečerák a proto jsme z těch nejlepších přednášek vybrali pro nás klíčové body.

Tři lidé z agentury Dva Mluvčí na Marketing Festivalu 2019

tři Mluvčí na Marketing Festivalu

Spousta témat se v přednáškách speakerů Marketing Festivalu opakovalo. Jednou z myšlenek několika přednášejících byl návrat k základům, k dlouhodobým strategiím. Zacyklili jsme se v honbě za konverzemi, v měsíčním vyhodnocování a opomíjíme naplňování dlouhodobé koncepce, tvorbu značky a pozice. Marketing Festival se už pár ročníků nese v mírně konfrontačním duchu. A to se nám líbí.

Wil Reynolds mluvil o rozhodování na základě dat a budoucnosti vyhledávání

Will je světově uznávaným expertem na SEO. Ve své přednášce mluvil hlavně o tom, jak důležité je pracovat s daty. Sám se označil za bláhového a chybujícího, když se spoléhal na dvě desítky let zkušeností. Už to prý neudělá.

Podle Wila bychom se měli vyvarovat prostému naskakování na aktuální trendy. V merku měl hlavně hlasové vyhledávání, které už způsobuje vzrušené svrbení nejednoho marketéra. V každém oboru je nezbytné mrknout se na konkrétní data objemu vyhledávání a teprve pak vyhodnotit, jestli má smysl pouštět se do náročných optimalizací (už teď). Google podněcuje hype hlavně proto, aby se digitální svět na transformaci připravil. Ale hlas tady zkrátka (pro většinu) ještě není a pár let nebude.

 

“Don’t trust your intuition, don’t count on your experience, don’t get distracted by shiny objects, use your data!”

 

Christopher Wylie z Cambridge Analytica mluvil o zneužívání dat a ovlivňování politiky

Christopher odhalil ilegální aktivity společnosti Cambridge Analytica a spustil tak sled událostí, které otřásly celým světem. Dnes je vnímaný jako hrdina, který se postavil obří korporaci. Zatím ho nedostali. Odešel, když korporace beztrestně ovlivňovaly volby, šíříly dezinformace vybraným profilům, nezasáhly při etnických čistkách,

 

“Státy jsou jako lodě plující po moři a kapitáni jsou jejich vlády. To, co vůbec nemají pod kontrolou je oceán, který reprezentuje technologie a může je odnášet na úplně jiná místa, než chtějí.”

 

Jono Alderson řekl, že digitál je mrtev

Jono z Yoast měl přednášku , která se nesetkala s maximálním nadšením. Možná byla na Marketing Festival příliš elementární. Pravda, část byla jako z učebnice marketingu pro první ročník, ale Jono měl přesto na srdci jeden důležitý technologický aspekt. Jono tvrdí, že budování silné značky může zvýšit preference a poptávku po konkrétní značce natolik, že ji ochrání před přílišným algoritmickým výběrem budoucnosti.

Dan Ariely mluvil o tom, jak může iracionální chování vést k pomáhání chudým

Kdo Dana zná, musel se bez nejmenších pochybností nesmírně těšit na jeho přednášku. Kdo Dana zná, musel být trochu zklamaný. Jeho show chyběl silnější marketingový kontext, neměl připravenou prezentaci a živě bohužel nebyl víc ohromující, než ve svých knihách. Na Dana jsme rozhodně nezanevřeli, jeho publikace patří mezi nejlepší populárně-věděcké kousky vůbec, ale pravda je taková, že Dan Ariely se lépe čte.

 

Pokud bychom ale měli vypíchnout myšlenku z jeho přednášky, bylo by to T rozhodnutí. Dan ve svých experimentech odhalil výrazně vyšší míru interakce v okamžiku, kdy jeho subjekty stály před ultimátním rozhodnutím A nebo B jinak konec. Pokud zkoumaným nabídl možnost ušetřit, zajistit si lepší produkt a zároveň je nic netlačilo k rozhodnutí, jejich interakce byly chabé. S jeho výzkumným týmem trochu zatlačili na pilu a lidé se začali rozhodovat rychleji, častěji a “správněji”.

Pokud Dana Arielyho neznáte, musíme doporučit jeho majstrštyk: Jak drahé je zdarma.

 

Mark Ritson rozbil závěr festivalu skvělou show o tradicionalistickém přístupu

Jestli je něco, co nikdo z Marketing Festivalu 2019 určitě nezapomene, bude to Mark Ritson. Bohaté myšlenky, svižná prezentace, perfektní projev. Mark je uznávaným univerzitním profesorem a sloupkařem Marketing Weeku. Byl přátelský a pouštěl se do diskuzí s účastníky u lageru, IPY a všeho, co teklo. 

Po jeho show jsme subscribovali snad každý podcast, kde vystupuje. Mark je tradicionalista s obrovskými zkušenostmi s největšími značkami. Jeho arcinepřítelem je (mimo jiné taky velmi zajímavý) Byron Sharp, který své teze formuloval v knize Jak se budují značky.

Mark Riston tvrdí, že to, na co se opravdu musíme zaměřit, je stará dobrá svatá trojice – segmentation, positioning, targeting. Marketing je totiž, jak víme, jen jeden. Digitální komunikace je pak sotva špičkou ledovce. Mark bije na zvony s tím, že dnešní digitální doba nás uzamkla v denních mikrooperacích, sledování přímých konverzí a odvrátila naše zraky od toho důležitého. Dlouhodobé marketingové strategie. A dlouhé dlouhodobé marketingové strategie.

 

A nakonec by se snad slušelo přidat stručné hodnocení. Marketing Festival je zcela jistě přínosnou akcí. Zdá se mi ale, že to nejlepší už má za sebou. Řečníci mají své nepopíratelné kvality a show Marka Ritsona (nebo jiné pecky minulých ročníků) zanechají skvělý dojem. Jindra Fáborský historicky stavěl jedinečnost Marketing Festivalu na naprosto jedinečných přednáškách, které nikde v minulosti nezazněly a ze kterých si česká marketingová banda sedne na zadek. Dan Ariely si to ale letos střihl freestyle bez prezentace, kdy vzal pár svých nejlepších aha momentů, které vesmes v jeho publikacích už prezentoval. Možná nás přesvědčí nějaký marketingový gimmick, ale zatím to vypadá, že se pro příští rok spokojíme s koupeným videem.

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *